HomeGlobalJumlah kematian rakyat Palestin di Genting Gaza meningkat kepada 13,000 sejak 7...

Jumlah kematian rakyat Palestin di Genting Gaza meningkat kepada 13,000 sejak 7 Okt

BANDAR GAZA, Palestin: Angka kematian dalam serangan Israel ke atas Genting Gaza sejak 7 Oktober telah mencecah 13,000, termasuk lebih 5,500 kanak-kanak dan 3,500 wanita, kata pejabat media di kawasan yang terkepung itu pada Ahad.

Jumlah kecederaan telah melebihi 30,000, dengan lebih daripada 75 peratus daripada mereka adalah kanak-kanak dan wanita, katanya dalam satu kenyataan.

Pentadbiran berkata, jumlah orang hilang mencecah 6,000, dengan kebanyakan mereka disyaki terperangkap di bawah runtuhan bangunan yang musnah.

Ia berkata, jumlah masjid yang musnah sepenuhnya ialah 83, manakala 166 daripadanya rosak. Tiga gereja turut menjadi sasaran.

Lebih 43,000 unit rumah telah dirobohkan sepenuhnya, manakala 225,000 telah rosak. Ini bermakna 60% daripada unit kediaman di Genting Gaza terjejas oleh pengeboman itu, menurut kenyataan itu.

Pihak berkuasa berkata, 25 hospital dan 52 pusat kesihatan juga tidak beroperasi sejak serangan dilancarkan. Tentera Israel juga menyasarkan 55 ambulans, manakala berpuluh-puluh ambulans tidak dapat beroperasi kerana kekurangan bahan api.

Pentadbiran menganggap “Israel dan masyarakat antarabangsa bertanggungjawab sepenuhnya atas jenayah yang sedang berlaku di Genting Gaza.”

Ia menyeru masyarakat antarabangsa “untuk mendesak untuk menamatkan perang ini dan jenayah ini, yang memalukan manusia,” dan menekankan keperluan bekalan bantuan perubatan, bekalan, dan bahan api untuk hospital. – Anadolu

Author

Pilihan Editor