HomeTeknologiGoogle jawab kontroversi respons perkauman oleh AI Gemini

Google jawab kontroversi respons perkauman oleh AI Gemini

 

GOOGLE mengakui beberapa respons yang dijana oleh kecerdasan buatan (AI) Gemini Google bermasalah dan berikrar untuk menangani isu itu, pada Rabu.

Ketua Pegawai Eksekutif, Sundar Pichai berkata demikian dalam e-mel ke seluruh syarikat dan sampai ke pelbagai saluran media, termasuk Semafor dan Pirate Wires, yang menerbitkannya secara keseluruhan.

“Saya mahu menangani isu terkini dengan respons teks dan imej yang bermasalah dalam aplikasi Gemini (dahulunya Bard).

“Saya tahu bahawa beberapa maklum balasnya telah menyinggung perasaan pengguna kami dan menunjukkan berat sebelah – untuk menjadi jelas, itu tidak boleh diterima sama sekali dan kami tersilap,” tulis Pichai.

Menurutnya, syarikat itu bekerja siang malam untuk menangani isu-isu berkenaan.

“Misi kami untuk mengatur maklumat dunia dan menjadikannya boleh diakses secara universal dan berguna tidak boleh dipertikaikan.

“Kami sentiasa berusaha untuk memberikan pengguna maklumat yang berguna, tepat dan tidak berat sebelah dalam produk kami. Itulah sebabnya orang mempercayai mereka. Ini juga perlu berlaku dengan AI,” katanya lapor RT.

Gemini dilancarkan awal bulan ini tetapi ia menghadapi masalah dengan pengaturcaraan keselamatan dan kepelbagaian yang terhad. AI sering dikritik kerana ketidaktepatan dalam menunjukkan pelbagai watak sejarah, daripada Bapa Pengasas Amerika Syarikat (AS) dan Maharaja Rusia kepada Paus Katolik dan juga tentera Nazi Jerman.

Gemini menjawab sebarang permintaan untuk imej orang kulit putih dengan mengatakan ini “menguatkan stereotaip dan generalisasi yang berbahaya tentang orang berdasarkan kaum mereka”.

“Imej sedemikian mewakili pandangan stereotaip tentang orang kulit putih yang boleh merosakkan masyarakat secara keseluruhan dan orang yang tidak berkulit putih,” tambah AI itu, menurut siasatan oleh Fox Business.

Berkenaan dakwaan Pichai tentang ketepatan, Google telah lama menapis dan menyekat kandungan yang tidak diluluskan oleh eksekutifnya, kononnya atas nama memerangi maklumat salah dan memperbaiki masyarakat.

Beberapa pengkritik Silicon Valley menyatakan bahawa e-mel Pichai bukan untuk kegunaan dalaman tetapi bertujuan untuk didedahkan kepada umum. Kolumnis Substack, Lulu Cheng Meservey menyatakan bahawa ia mengandungi slogan pemasaran yang bertebaran serta limpahan perkataan yang mungkin direka untuk membuat pembaca terlalu letih dan keliru untuk terus marah.

Meservey juga mengecam penggunaan istilah bermasalah oleh Pichai dan menuduh CEO Google secara asasnya salah faham masalah dengan Gemini.

“Fokus Google untuk tidak menyinggung perasaan orang dan bukannya ketepatan faktalah yang MENYEBABKAN masalah,” tulisnya.

Memetik sumber orang dalam di Google, Mike Solana dari PirateWires menyatakan bahawa eksekutif pemasaran dan produk AI percaya kontroversi mengenai perkauman oleh Gemini sebahagian besarnya dicipta oleh troll sayap kanan di X (dahulunya Twitter).

Author

Pilihan Editor