HomeTeknologiApple beri amaran kepada pengguna yang cas iPhone waktu tidur

Apple beri amaran kepada pengguna yang cas iPhone waktu tidur

 

KEBANYAKAN orang sering mengecas telefon mereka semalaman, tetapi syarikat teknologi, Apple memberi amaran kepada pengguna iPhone yang gemar melakukan perkara itu.

Esok mungkin menjadi hari yang sibuk bagi anda dan anda tidak mahu iPhone anda kehabisan bateri di tengah-tengah urusan penting, jadi anda mahu telefon dicas sepenuhnya semasa anda tidur.

Tetapi Apple telah mengeluarkan amaran untuk pengguna iPhone yang mempunyai tabiat melakukan pengecasan seperti ini. Jangan risau, mereka tidak menyuruh kita menghentikan pengecasan semalaman, lapor Unilad.

Apple tidak meminta kita untuk terus berhenti mengecas telefon semalaman, tetapi menekankan yang kita perlu memastikan telefon tidak dicas di tempat ia akan menjadi terlalu panas.

Bagi sesiapa yang pernah tertidur semasa menatal telefon, amaran ini untuk anda.

Amaran itu menjelaskan bahawa mengecas iPhone semasa ia bertutup dan tidak dapat berventilasi boleh mengakibatkan kecederaan.

Amaran itu boleh didapati dalam memo ‘Maklumat keselamatan penting untuk iPhone’ di laman web Apple, dan butiran bagaimana pengguna iPhone harus ‘mengelakkan sentuhan kulit yang berpanjangan dengan kabel pengecasan dan penyambung apabila kabel pengecasan disambungkan kepada sumber kuasa kerana ia mungkin menyebabkan ketidakselesaan atau kecederaan.

Memo itu juga menambah: “Elakkan tidur atau duduk di atas kabel pengecas atau penyambung.”

Ia menyambung: “Gunakan pertimbangan akal untuk mengelakkan situasi di mana kulit anda bersentuhan dengan peranti, pengecas atau pengecas tanpa wayar apabila ia beroperasi atau disambungkan kepada sumber kuasa untuk jangka masa yang lama.

“Sebagai contoh, jangan tidur atas peranti, pengecas atau pengecas tanpa wayar, atau letakkannya di bawah selimut, bantal atau badan anda, apabila ia disambungkan kepada sumber kuasa.

“Simpan iPhone anda, pengecas dan mana-mana pengecas tanpa wayar dalam kawasan yang mempunyai pengudaraan yang baik semasa digunakan atau dicas. Berhati-hati jika anda mempunyai keadaan fizikal yang menjejaskan keupayaan anda untuk mengesan haba pada badan,” kata memo itu.

Dan semasa tertidur dan telefon anda menjadi terlalu panas serta menyebabkan kebakaran mungkin kelihatan seperti tidak masuk akal, sebenarnya tidak. Ia memang boleh terjadi.

Seorang anggota bomba dari Kent Fire Rescue berkongsi di TikTok untuk memberi amaran tentang bahaya mengecas telefon semalaman.

Bercakap di platform media sosial, mereka memberi amaran: “Kami di Kent Fire Rescue mendapat banyak soalan tentang mengapa anda tidak patut mengecas telefon semalaman. Berikut adalah sebabnya.

“Nombor satu: Anda tidak boleh menghidu apa-apa semasa anda tidur, jadi jika ia mula menyala, api tidak akan mengejutkan anda dari tidur.

“Nombor dua: Ia hanya memerlukan tiga kali bernafas, untuk membuat anda tidak sedarkan diri.

“Nombor tiga: Ramai orang menggunakan pengecas telefon yang murah atau rosak, malah pengecas yang tulen pun diketahui boleh mencetuskan kebakaran.”

Author

Pilihan Editor