HomeTeknologiManusia pertama dengan cip otak Neuralink main catur dalam talian guna fikiran

Manusia pertama dengan cip otak Neuralink main catur dalam talian guna fikiran

PENERIMA pertama untuk peranti Neuralink Elon Musk membuat demonstrasi dirinya menggunakan komputer dengan peranti itu.

Strim langsung sembilan minit di X menunjukkan Noland Arbaugh menggunakan peranti itu untuk bermain catur dalam talian.

Arbaugh, 29, yang lumpuh di bawah bahu dalam kemalangan ketika menyelam, menerima cip itu dalam pembedahan pada Januari.

Bercakap semasa pembentangan selama sembilan minit, Arbaugh berkata bahawa prosedur untuk memasang peranti itu adalah ‘sangat mudah’, lapor Unilad.

Selain berjaya bermain catur ‘dengan fikirannya’, dia juga berkata dapat menghabiskan masa lapan jam dalam permainan strategi Civilization VI.

Namun begitu, dia menjelaskan bahawa teknologi baharu itu tidak sempurna dan menghadapi beberapa isu yang sedang diteliti.

Neuralink ialah syarikat teknologi yang dimiliki oleh Elon Musk dan sedang menyelidik cara untuk menyambungkan otak ke komputer.

Diharapkan teknologi ini akan membolehkan orang yang mengalami masalah tulang belakang atau saraf yang teruk menangani beberapa cabaran yang mereka hadapi.

Peranti ini sebesar duit syiling, dan berfungsi dengan menangkap isyarat elektrik yang dihasilkan oleh otak setiap kali kita melakukan sesuatu, sama ada itu menggerakkan badan, bercakap atau berfikir.

Neuralink sebelum ini telah menguji babi dan monyet, dan pada Mei 2023 telah diberikan kebenaran untuk memulakan ujian manusia oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA).

Ia bukan satu-satunya syarikat yang melihat prospek menggunakan antara muka komputer sebagai cara untuk merawat keadaan tertentu.

École Polytechnique Fédérale di Lausanne di Switzerland berjaya membolehkan Gert-Jan Oskam berjalan dengan memikirkan pergerakan yang mahu dilakukannya.

Oskam, 40, lumpuh dalam kemalangan berbasikal, dan implan elektrik membolehkannya berdiri, berjalan, dan menaiki tangga.

Jurnal semakan setara Nature menerbitkan butiran penemuan pada Mei 2023.

Bercakap tentang teknologi canggih itu, Profesor Anne Vanhoestenberghe dari King’s College London memberitahu BBC: “Bagi mana-mana syarikat yang mengeluarkan peranti perubatan, ujian pertama pada manusia adalah peristiwa penting.

“Bagi komuniti hubung kait komputer dan otak, kita mesti meletakkan berita ini dalam konteks bahawa walaupun terdapat banyak syarikat yang mengusahakan produk yang menarik, tidak banyak syarikat yang menanam peranti mereka pada manusia, jadi Neuralink telah menyertai kumpulan yang agak kecil,” katanya.

Namun begitu, beliau memberi amaran bahawa ukuran sebenar kejayaan bagi peranti sedemikian adalah keupayaan jangka panjangnya untuk membantu pesakit.

Neuralink sebelum ini telah dikritik kerana ujian haiwannya, dengan Reuters melaporkan pada Disember 2022 bahawa ujiannya telah mengakibatkan kematian kira-kira 1,500 haiwan.

Pada Julai 2023, Ketua Jabatan Pertanian AS berkata, ia tidak menemui sebarang pelanggaran peraturan penyelidikan haiwan di Neuralink.

Siasatan berasingan oleh Jabatan Pertanian sedang dijalankan.

Author

Pilihan Editor