HomeTeknologiPakar bedah teruja guna Apple Vision Pro semasa pembedahan

Pakar bedah teruja guna Apple Vision Pro semasa pembedahan

TEKNOLOGI yang semakin canggih memberi bidang perubatan lonjakan apabila pakar bedah menggunakan Apple Vision Pro baharu semasa melakukan pembedahan.

Pasukan di Hospital Cromwell, London menggunakan alat gabungan realiti (mixed-reality headset) Apple itu untuk membantu dalam dua prosedur tulang belakang mikrosurgikal di Hospital Cromwell di London.

Peluang itu diperolehi dengan kerjasama eXeX, sebuah syarikat yang pakar dalam ‘AI dan pengkomputeran spatial untuk organisasi pembedahan dan aliran kerja’, menurut Digital Health.

Walau bagaimanapun, bukan pakar bedah yang memakai set kepala, sebaliknya jururawat scrub yang perlu mencuba peralatan itu.

Bercakap mengenai kerjasama dan penggunaan peranti itu kepada Business Insider, Syed Aftab, perunding pakar bedah tulang belakang ortopedik yang merupakan sebahagian daripada pasukan pembedahan berkata: “Bekerjasama dengan eXeX untuk menggunakan Apple Vision Pro telah membuat perubahan besar kepada cara kami merawat pesakit kami.”

Menurut Aftab, perisian itu ‘lancar’ dan ‘meningkatkan kecekapan dalam pasukan Complex Spine’.

Menurutnya, beliau ‘tidak sabar untuk melihat bagaimana teknologi ini berkembang dan impaknya di seluruh hospital di UK’.

Sementara Kate Bovell, ketua pegawai operasi di Hospital Cromwell berkata, hospital itu ‘komited terhadap inovasi dan menambah baik cara penjagaan kesihatan disampaikan untuk memberi manfaat kepada semua pesakit, sama ada melalui penggunaan robotik atau teknologi AI, atau menggunakan pendekatan berasaskan bukti terkini untuk melakukan rawatan’.

Menurut laporan Unilad, imej pembedahan mula tersebar di media sosial – dengan ramai yang memperkatakan sama ada ini akan menjadi masa depan penjagaan kesihatan.

“Inovasi teknologi ini, jika digunakan dengan baik, boleh menjadi pengubah keadaan,” tulis seorang pengguna.

“Apple dan kepakaran mereka dengan penderia (sensor) boleh mempunyai aplikasi yang besar dalam peranti perubatan.” tambah seorang lagi.

“Bayangkan penyakit mudah atau kecemasan yang boleh dikenal pasti dengan cincin/jam tangan.”

“Kes penggunaan yang tepat yang membuktikan teknologi boleh digunakan untuk bidang yang baik dan penting seperti ini di mana ketepatan adalah banyak perkara untuk menghapuskan kesilapan manusia,” tulis seorang lagi.

Sejak Apple Vision Pro dikeluarkan, beberapa jenis penjagaan kesihatan juga muncul di pasaran.

Selain latihan pembedahan, beberapa aplikasi turut menawarkan sokongan kesihatan mental seperti menyediakan ‘imej 3D yang cantik dalam ruang pengguna untuk fokus, berehat atau tidur nyenyak’ atau senaman pernafasan.

Dan Apple nampaknya cukup gembira dengan aplikasi ini kerana Susan Prescott, naib presiden perhubungan pemaju seluruh dunia Apple, berkata dalam satu kenyataan akhbar: “Kami sangat teruja melihat aplikasi luar biasa yang dibawa oleh pembangun di seluruh komuniti penjagaan kesihatan kepada Apple Vision Pro.

“Imaginasi dan dorongan pembangun kami, digabungkan dengan keupayaan teknikal visionOS, mencetuskan kemungkinan baharu untuk pakar perubatan, pekerja barisan hadapan dan juga pelajar, dan kami tidak sabar untuk melihat apa yang mendatang,” katanya.

Author

Pilihan Editor