HomeGlobalKeganasan di Tebing Barat meningkat, 14 terbunuh dalam serangan Israel ke atas...

Keganasan di Tebing Barat meningkat, 14 terbunuh dalam serangan Israel ke atas Jenin

 

EMPAT belas orang terbunuh dalam serangan Israel ke atas kem pelarian Jenin pada Khamis dalam hari paling berdarah yang dialami Tebing Barat yang diduduki dalam beberapa bulan.

Angka kematian terus meningkat pada petang Khamis, beberapa jam selepas tentera Israel memasuki kem yang sesak itu, yang menjadi tapak biasa serangan tentera sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Israel mendakwa telah membunuh sekurang-kurangnya 10 pejuang Palestin dalam serangan dron, taktik yang semakin digunakan di Tebing Barat.

Empat lagi terbunuh dalam kejadian berasingan berhampiran Baitullaham, Hebron, Nablus dan Ramallah.

Ia merupakan operasi terbesar di kem itu sejak Julai, apabila lebih sedozen orang terbunuh dalam serangan yang menyebabkan sebahagian besar kem pelarian menjadi runtuhan.

Hampir 180 orang telah terbunuh di seluruh Tebing Barat sejak 7 Oktober, menyumbang lebih separuh daripada semua kematian tahun ini.

Israel mendakwa kebanyakan yang maut adalah pejuang, termasuk ejen rahsia Hamas, sama ada bertanggungjawab atau merancang serangan ke atas Israel, berpuluh-puluh daripada mereka terbunuh dalam beberapa serangan pejuang Palestin sepanjang tahun lalu.

Kanak-kanak dan orang tua juga telah dibunuh oleh tentera, termasuk seorang remaja berusia 15 tahun yang maut dalam serangan pada Khamis di Jenin.

Tentera mendakwa ia menyasarkan pejuang yang menyembunyikan bom dan senjata di dalam kem.

Ia telah meningkatkan serangan ke Tebing Barat sejak pejuang Hamas membunuh kira-kira 1,400 orang dalam serangan terburuk dalam sejarah Israel pada 7 Oktober, menyebabkan serangan udara dan pencerobohan darat ke atas Gaza yang menyebabkan lebih 10,800 maut.

Sekurang-kurangnya 4,300 pelajar sekolah terperangkap di sekolah mereka ketika serbuan pada Khamis berlangsung, pegawai pendidikan memberitahu agensi berita rasmi Wafa.

Ada yang kemudiannya dipindahkan ke stadium berdekatan, manakala beberapa murid taska dibawa ke hospital “untuk memeriksa keadaan mereka dan menenangkan mereka secara psikologi”.

Tentera mengepung hospital kerajaan Jenin, kata Wafa.

Ia berkata tentera menyerang jabatan kecemasan dan menembak ambulans.

Bulan Sabit Merah Palestin berkata, salah satu ambulansnya diserang, menghalang pasukan perubatan membawa orang yang cedera.

Sekurang-kurangnya 2,000 orang telah ditangkap di seluruh Tebing Barat pada bulan lalu, termasuk pekerja dari Gaza, menurut pegawai Palestin.

Peningkatan serangan peneroka terhadap orang awam juga telah mencetuskan kebimbangan di kalangan pengkritik dan sekutu Israel, termasuk Amerika Syarikat (AS).

Presiden AS, Joe Biden berkata, serangan peneroka haram ke atas rakyat Palestin “mesti dihentikan,” dan Washington telah mengarahkan kerajaan Israel untuk mengambil tindakan terhadap orang Israel yang menyerang rakyat Palestin di Tebing Barat yang diduduki.

Sekurang-kurangnya sembilan rakyat Palestin telah terbunuh dalam serangan sedemikian sejak 7 Oktober, menurut pihak berkuasa.

Ramai lagi telah terpaksa meninggalkan rumah mereka, seperti yang dilihat di kawasan Bukit Hebron, di mana penduduk memberitahu The National mereka diberi amaran untuk pergi atau dibunuh. – The National

Author

Pilihan Editor