HomeGlobalRemaja Israel dipenjara kerana enggan jadi tentera dalam perang Gaza

Remaja Israel dipenjara kerana enggan jadi tentera dalam perang Gaza

 

BAITULMAQDIS: Mahkamah tentera Israel menjatuhkan hukuman penjara 30 hari kepada seorang remaja kerana enggan berkhidmat sebagai tentera bagi menentang serangan berterusan di Genting Gaza.

“Saya enggan percaya bahawa lebih banyak keganasan akan membawa keselamatan, saya enggan mengambil bahagian dalam perang membalas dendam,” kata Tal Mitnick, 18, dalam satu kenyataan yang dipetik oleh akhbar The Jerusalem Post.

“Dalam dunia yang penuh dengan kepentingan rasuah di mana kita hidup, keganasan dan peperangan adalah satu lagi cara untuk meningkatkan sokongan kepada kerajaan dan mendiamkan kritikan,” tambahnya.

“Kita mesti menyedari hakikat bahawa selepas beberapa minggu operasi darat di Gaza, pada penghujung hari – rundingan, perjanjian, membawa pulang tebusan. Ia sebenarnya tindakan ketenteraan yang menyebabkan mereka terbunuh,” kata Mitnick.

“Kerana pembohongan jenayah bahawa ‘tiada orang awam yang tidak bersalah di Gaza,’ malah tebusan yang mengibarkan bendera putih sambil menjerit dalam bahasa Ibrani telah ditembak mati. Saya tidak mahu bayangkan berapa banyak kes serupa yang tidak disiasat kerana mangsa dilahirkan di pihak yang salah.”

Remaja itu adalah warga Israel pertama yang dipenjarakan kerana penentangannya terhadap perang Gaza sejak tercetusnya konflik pada 7 Oktober.

Dia dijangka akan dikenakan hukuman penjara lain selepas dibebaskan, menurut kenyataan wakilnya.

Pada Ogos, lebih 200 pelajar sekolah menengah Israel mengumumkan penolakan perkhidmatan ketenteraan, memetik pasukan penjajah Israel ke atas tanah Palestin.

Israel telah melancarkan serangan udara dan darat tanpa henti ke atas Genting Gaza sebagai tindakan balas terhadap serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas pada 7 Okt.

Sekurang-kurangnya 21,110 rakyat Palestin telah terbunuh dan 55,243 lagi cedera, menurut pihak berkuasa kesihatan tempatan, manakala hampir 1,200 rakyat Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas.

Serangan Israel telah menyebabkan Gaza hancur, dengan 60 peratus infrastruktur enklaf itu rosak atau musnah dan hampir 2 juta orang kehilangan tempat tinggal akibat kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang teruk. – Anadolu

Author

Pilihan Editor