HomeGlobalTaiwan dilanda gempa bumi paling kuat dalam 25 tahun, cetus amaran tsunami

Taiwan dilanda gempa bumi paling kuat dalam 25 tahun, cetus amaran tsunami

 

GEMPA bumi berukuran 7.2 magnitud melanda Taiwan pada Rabu, yang paling kuat melanda pulau itu dalam tempoh sekurang-kurangnya 25 tahun.

Gempa bumi itu juga mencetuskan amaran tsunami untuk pulau-pulau di selatan Jepun dan Filipina, walaupun pihak berkuasa di sana berkata amaran itu telah berlalu pada awal Rabu.

Stesen televisyen tempatan menunjukkan sebahagian bangunan runtuh di daerah timur Hualien, berhampiran pusat gempa. Pengendali elektrik Taipower berkata, lebih 87,000 isi rumah di Taiwan terputus bekalan elektrik, lapor The National.

Gempa itu berlaku pada 07.58 pagi pada kedalaman 15.5km tidak jauh dari pantai timur Taiwan, menurut Pentadbiran Cuaca Pusat Taiwan. Laporan dari China mengatakan gempa bumi itu dirasai di Shanghai, hampir 900 kilometer jauhnya.

Kerajaan di Taipei berkata, tiada kerosakan besar dilaporkan di ibu negara.

Agensi cuaca Jepun kemudian menurunkan amaran tsunami awal kepada amaran dan menyemak semula kekuatan gempa kepada magnitud kepada 7.7.

Laporan awal juga menunjukkan kesan ekonomi yang ketara, terutamanya pada sektor pembuatan semikonduktor pulau itu, yang menyediakan kira-kira 50 peratus daripada cip mikro ‘warisan’ dunia yang digunakan dalam peranti perubatan, elektronik kereta dan senjata.

Mengikut beberapa anggaran Taiwan juga mengeluarkan kira-kira 90 peratus daripada cip mikro paling canggih di dunia, digunakan dalam segala-galanya daripada telefon pintar kepada superkomputer.

Taiwan Semiconductor Manufacturing Co berkata, ia telah memindahkan beberapa kilang pembuatan dan sistem keselamatannya beroperasi seperti biasa.

Petrochemical Formosa juga menutup operasi di kilang penapisan Mailiao sebagai langkah berjaga-jaga, kata syarikat itu.

Author

Pilihan Editor