HomeGlobalSwitzerland undi sokong resolusi PBB 'gencatan senjata kemanusiaan' di Gaza

Switzerland undi sokong resolusi PBB ‘gencatan senjata kemanusiaan’ di Gaza

GENEVA: Switzerland berkata ia mengundi menyokong resolusi PBB pada Jumaat yang menggesa “gencatan senjata kemanusiaan yang tahan lama dan berterusan” segera di Gaza.

“Switzerland mengundi resolusi Timur Tengah yang menyeru: gencatan senjata kemanusiaan, akses kemanusiaan yang pantas dan tanpa halangan ke Gaza, penghormatan terhadap IHL (undang-undang kemanusiaan antarabangsa) dan perlindungan orang awam oleh semua pihak,” tulis Kementerian Luar di X.

Ia juga mengutuk “tindakan keganasan” oleh kumpulan Palestin, Hamas, dan menggesa pembebasan segera tebusan.

Resolusi Perhimpunan Agung PBB telah diluluskan dengan undian 120-14, dengan 45 negara berkecuali. Hampir 50 negara membentangkannya, termasuk Türkiye, Palestin, Mesir, Jordan, Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Diguna pakai pada mesyuarat Sesi Khas Kecemasan ke-10 mengenai situasi di Wilayah Palestin yang Diduduki, draf resolusi itu menyatakan “kebimbangan besar” terhadap “peningkatan keganasan terkini” sejak serangan Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel.

Konflik di Gaza bermula 7 Oktober apabila kumpulan Palestin Hamas memulakan Operasi Banjir Al-Aqsa – serangan mengejut pelbagai serampang yang termasuk bertubi-tubi pelancaran roket dan penyusupan ke Israel melalui darat, laut dan udara.

Hamas berkata, pencerobohan itu sebagai tindakan balas terhadap penyerbuan Masjid Al-Aqsa dan keganasan yang semakin meningkat oleh peneroka Israel terhadap rakyat Palestin.

Tentera Israel kemudian melancarkan pengeboman tanpa henti ke atas sasaran Hamas di Semenanjung Gaza.

2.3 juta penduduk Gaza kehabisan makanan, air, ubat-ubatan dan bahan api, dan konvoi bantuan baru-baru ini dibenarkan masuk ke Gaza hanya membawa sebahagian kecil daripada apa yang diperlukan.

Hampir 8,800 orang terbunuh dalam konflik itu, termasuk sekurang-kurangnya 7,326 rakyat Palestin dan 1,400 warga Israel. Kira-kira 70% daripada kematian di Gaza adalah wanita dan kanak-kanak, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor