HomeTeknologiApple sahkan iPhone akan dilengkapi penyambung USB-C

Apple sahkan iPhone akan dilengkapi penyambung USB-C

APPLE telah memberikan pengesahan secara jelas bahawa iPhone akan dilengkapi penyambung USB-C setelah Kesatuan Eropah memberi mandat bahawa semua telefon yang dijual di negara anggotanya menggunakan penyambung tersebut jika mereka mempunyai pengecas fizikal.

Apabila ditanya oleh Joanna Stern dari Wall Street Journal jika syarikat itu akan menggantikan penyambung Lightning, Naib Presiden Kanan Pemasaran Global Apple, Greg Joswiak menjawab dengan berkata: “Jelas sekali, kita perlu mematuhinya; kami tidak ada pilihan.”

Stern membawa isu undang-undang tersebut semasa bercakap dengan Joswiak dan Naib Presiden Perisian, Craig Federighi di Persidangan Live Tech WSJ dan bertanya bila kita boleh lihat penyambung USB-C pada iPhone. Joswiak menjawab, “Kesatuan Eropah akan menentukan masanya untuk pelanggan Eropah.”

Pada masa ini, undang-undang menentukan bahawa “semua telefon bimbit dan tablet” perlu menggunakan USB-C pada “musim luruh 2024”. Joswiak enggan menjawab sama ada syarikat itu akan memasukkan penyambung tersebut pada telefon yang dijual di luar Kesatuan Eropah.

Tetapi Joswiak menyatakan dengan jelas bahawa Apple tidak gembira kerana dipaksa secara sah untuk membuat perubahan itu. Sebelum mengakui bahawa syarikat itu mesti mematuhi undang-undang, Joswiak menjelaskan secara panjang lebar bagaimana Apple dari dulu lagi cenderung untuk memilih cara sendiri dan mempercayai juruteranya daripada dipaksa untuk menguna pakai standard perkakasan yang ditentukan oleh penggubal undang-undang. Beliau memetik contoh seperti penyambung USB mikro dan pematuhan alat bantuan pendengaran sebagai situasi di mana Apple telah dipaksa untuk memenuhi keperluan yang tidak dipertimbangkan secara menyeluruh.

Beliau juga mencadangkan bahawa mengecas dengan kabel yang boleh ditanggalkan dapat menyelesaikan banyak masalah penyeragaman dan mendakwa bahawa menukar iPhone dari Lightning ke USB-C akan menyebabkan banyak e-sisa. (Secara peribadi, saya rasa hujah itu tidak kukuh, saya perlu menggantikan kebanyakan kabel Lightning saya setiap beberapa tahun, lebih kurang sama seperti saya membeli telefon baharu kerana ianya sudah lama atau digigit kucing).

Namun, ia seakan-akan memberitahu apa yang tidak akan muncul: iPhone tanpa penyambung yang hanya bergantung pada pengecasan tanpa wayar, sesuatu yang secara teorinya dibenarkan. Joswiak tidak mengatakan bahawa syarikat itu menimbang pilihannya atau menyebut akan membincangkan cara untuk mengelak daripada meletakkan penyambung USB-C pada iPhone. Sebaliknya, kami mendapat jawapan yang seakan-akan mengalah, dengan sedikit penjelasan yang membawa kepada kesimpulan yang tidak dapat dielakkan: USB-C adalah masa depan untuk menyambung dan mengecas iPhone anda.

Author

Pilihan Editor