HomeTeknologiTikTok akan tersedia di dalam kereta, bermula dengan Mercedes-Benz

TikTok akan tersedia di dalam kereta, bermula dengan Mercedes-Benz

TIKTOK, aplikasi media sosial, kelihatan di mana-mana. Ia juga akan tersedia kenderaan, bermula dengan Mercedes-Benz E-Class baharu yang akan dipasarkan pada musim gugur 2023.

Mercedes-Benz E-Class akan datang dengan versi sistem infotainmen MBUX yang dikemas kini — pelopor kepada sistem pengendalian tersuai pembuat kereta itu yang dipanggil MB.OS. Mercedes merancang untuk melancarkan MB.OS dalam kenderaan generasi akan datang yang dijangka akan datang ke pasaran pada akhir 2024.

TikTok bukan satu-satunya aplikasi yang berintegrasi dengan Mercedes E-Class. Tetapi ia adalah salah satu pilihan yang lebih menarik kerana ia menggambarkan minat dan kehadiran Mercedes di pasaran China. TikTok juga akan tersedia dalam Mercedes E-Class baharu di pasaran lain, termasuk Amerika Syarikat.

“Ia sangat, sangat relevan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Ola Källenius mengenai TikTok di Asia. “Jangan lupa bahawa purata umur pemilik S-Class di China adalah sekitar atau di bawah 40 tahun.”

“Apabila kami memilih semua aplikasi yang berbeza ini, kami pergi ke pasaran mengikut pasaran atau wilayah mengikut wilayah,” tambahnya. “Kami melihat apa yang paling banyak digunakan – muzik atau filem [dan] sebagainya – dan kami cuba ikut senarai itu.”

Sistem MBUX yang baru dikemas kini, yang akan menampilkan “skrin super” yang merangkumi keseluruhan papan pemuka, akan membolehkan pemandu klik pada aplikasi TikTok dan menonton video apabila kenderaan diletakkan.

Penumpang juga akan dapat menyertai tindakan itu kerana mereka akan mempunyai akses kepada sebahagian daripada skrin yang terletak betul-betul di hadapan mereka.

Skrin penumpang mempunyai medan pandangan yang terhad, yang bermaksud pemandu tidak akan dapat menonton video TikTok yang dimainkan pada skrin itu. Sistem pemantauan pemandu juga akan menjejaki di mana pemandu mencari.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes juga membuat persidangan video Zoom, Angry Birds, pelayar web Vivaldi dan aplikasi Webex by Cisco tersedia dalam sistem infotainmen E-Class. Dan lebih banyak lagi kemungkinan akan masuk ke dalam kenderaan melalui kemas kini perisian secara dalam talian.

Mercedes mencipta seni bina perisian baharu untuk memudahkan penyepaduan aplikasi pihak ketiga ke dalam sistem infotainmen. Ia juga mempunyai gedung aplikasi baharu, yang boleh diakses melalui aplikasi Mercedes me.

Ciri bahagian dalaman E-Class yang baharu hanyalah satu daripada pengumuman dan penampilan sulung yang dibuat pada Rabu di pusat penyelidikan dan pembangunan pembuat kereta itu di Sunnyvale, California.

Mercedes dan Google mengumumkan perkongsian jangka panjang yang direka untuk memberi pengeluar kereta Jerman itu kawalan ke atas IP dan pasarannya sambil menawarkan navigasi pemandu, peta dan YouTube yang disediakan oleh gergasi teknologi itu.

Mercedes turut mendedahkan butiran di sebalik sistem pengendaliannya sendiri, yang dipanggil MB.OS (yang dijangka akan muncul dalam kenderaan generasi akan datang pada pertengahan dekad), dan perkongsian yang diperluaskan dengan syarikat lidar Luminar. – Tech Crunch

Author

Pilihan Editor