HomeBeritaMalaysia sokong Arab Saudi arah henti operasi ketenteraan di Gaza

Malaysia sokong Arab Saudi arah henti operasi ketenteraan di Gaza

KUALA LUMPUR: Malaysia bersetuju dengan pendirian teguh Putera Mahkota yang juga Perdana Menteri Arab Saudi, Mohammed bin Salman yang menggesa operasi ketenteraan dihentikan di bandar di Semenanjung Gaza yang terkepung sejak lebih 70 tahun lalu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, penderitaan bukan saja dialami penduduk di Gaza, tetapi seluruh rakyat Palestin yang berada di sana selama beberapa dekad.

“Pendirian teguh yang disuarakan pemimpin Arab melalui ucapan pembukaan Sidang Kemuncak Pertama Asean-Majlis Kerjasama Teluk (GCC) itu dibuat atas dasar kemanusiaan dan tidak keterlaluan pada saya, ia sangat menyentuh hati.

“Mereka sangat bersungguh-sungguh mengetengahkan gesaan itu dan tiba masanya seorang pemimpin Arab mengambil pendirian teguh atas dasar kemanusiaan.

“Masalah yang dialami bukan saja penduduk Gaza, malah seluruh rakyat Palestin yang berada di sana selama beberapa dekad,” katanya dalam video dipetik portal Arab News, hari ini.

Anwar berkata, Malaysia antara negara yang terawal menyuarakan maklum balas terhadap konflik Palestin.

“Maklum balas itu serta-merta (terhadap serangan di Israel dan tindakan balas seterusnya),” katanya.

Sementara itu, beliau berterima kasih kepada Mohammed dan menyatakan sokongan Malaysia terhadap Arab Saudi dan GCC.

“Ia kerana apabila anda memimpin berbanding dengan negara Asean yang agak jauh, tetapi kami (masih) menganggap ia menjadi tanggungjawab kami.

“Cukuplah dengan pencerobohan itu, ia satu tindakan tidak berperikemanusiaan kerana tidak mempedulikan wanita dan kanak-kanak, sekali gus membiarkan mereka menderita pada zaman ini.

“Saya tidak faham mengapa orang Israel tidak faham (bahawa) apa yang Holocaust (serangan dan penganiayaan) turut memberi kesan kepada orang lain,” katanya. – Berita Harian

 

Author

Pilihan Editor